stantek-svejsning-banen

Under weekendens sporspærringer, har vi været ude at repareret rækværk og pressegitter på strækningen mellem Friheden og Vallensbæk Strand.

Reparationerne sker som følge af, at BaneDanmark har nedlagt en række el-master på jernbanebroerne. Vi har reetableret såkaldt pressegitter i bunden af rækværkerne, hvor masterne har stået. Disse sikrer at skærverne omkring skinnerne, ikke kan skride og falde ned på vejbanen.

Sikkerhed i højsæde

Det kan virke som en simpel operation, men der ligger mange forberedelser forud for en sådan opgave. Foruden omfattende sikkerheds-uddannelse til de folk som skal deltage, ligger en række praktiske opgaver som skal være på plads. Dels skal der søges tilladelse til at afspærre sporet, der skal planlægges arbejde for smede, maskinfører og arbejdsfolk og derudover skal der hyres en særlig sikkerheds-ansvarlig, som under hele forløbet sørger for vores sikkerhed.

Han sørger for at orientere togdriften om at vi arbejder på en given lokation, at sende et “spærresignal” så ikke togene kan køre ind til os, samt hele tiden at holde øje med eventuelle risici under arbejdet. Foregår arbejdet i nærheden af spor hvor togdriften ikke er fuldt blokeret, sørger han for at vi hele tiden opholder os i forsvarlig afstand til kørende tog.

Under arbejdet kom BaneDanmark forbi vores arbejdsområde på sikkerhedsrundering. Vi kunne heldigvis fremvise en arbejdsplads med sikkerheden i orden. Foruden de almindelige sikkerhedsforanstaltninger ved brug af vinkelsliber, kunne vi præsentere vores luftforsynede svejsehjelm og dermed sende sikkerhedstilsynet videre, med tommelfingeren opad og et smil på læben.

Selvom vi har vores sikkerhedsmand til at passe på os, er det langt fra ufarligt at arbejde langs en jernbane. Vi skal hele tiden tænke på, at der over os hænger køreledninger med 25.000 volt vekselstrøm. Det betyder at vi altid er opmærksomme på hvor vi bevæger os og hvordan vi håndterer eksempelvis lange genstande. Når vi arbejder i nærheden af så høj spænding, skal der nemlig ikke nødvendigvis fysisk kontakt til, for at lede spændingen. Rundt om køreledningen er et magnetfelt og da strømmen altid vælger den korteste vej til jorden, betyder det, at hvis vi ved et uheld kommer i nærheden af køreledningerne med en lang metalgenstand, vil følgerne være katastrofale. Alt dette bliver man nøje uddannet i, før man får lov til at nærme sig banestrækningerne. Vi lærer såkaldte “respektafstande”, som er den nærmeste afstand vi må have til køreledningerne, for at være uden for fare.

Med ovenstående forberedelser på plads, en firmabil velpakket med værktøj og godt humør, kunne vi således nyde weekenden “med snuden i sporet”.